شرح وظایف
وظایف عمومی کارشناسان فناوری اطلاعات
ماده ۱- تهیه و به روز نگاه داشتنن شناسنامه تجهیزات رایانه ای ، تجهیزات شبکه و تجهیزات مرکز تلفن و شناسنامه نرم افزارهای موجود ،به منظور ساماندهی اطلاعات تجهیزات موجود در واحدها
تبصره - شناسنامه ها ی پیش گفت باید ،در نرم افزار ictmsoft وارد گردد .
ماده ۲- ارسال گزارش فعالیت های انجام شده ( سخت افزار ،نرم افزار ،شبکه ومخابرات ) در قالب فرم های تدوین شده و دستورالعمل های مدیریت ( قالب فرم ها در سایت شبکه رابطین موجود می باشد ) فعالیت ها بصورت روزانه و فرآیندها بایستی بصورت فصلی ( حداکثر تا روز آخر هر فصل ) در نرم افزار ictmsoft وارد گردد .
ماده ۳- انجام مراحل کارشناسی فنی خرید و تایید فاکتورهای خرید در محدوده سقف مجاز در بخشنامه های ارسال شده از طرف مدیریت خدمات پشتیبانی دانشگاه ( معاملات کوچک ) و خرید طبق لیست تجهیزات مجاز که در سایت شبکه رابطین موجود می باشد .
ماده ۴- حضور مستمر در جلسات هماهنگی و بازآموزی های برگزار شده توسط مدیریت و در مواقعی که حضور ممکن نیست ،کسب اجازه از مدیریت فناوری اطلاعات به همراه ارائه دلایل توجیهی بصورت مکتوب و تایید مسوول مربوطه
تبصره : هریک از کارشناسان فناوری اطلاعات موظف هستند حداقل ۲۴ ساعت آموزش شغلی در طول یک سال داشته باشند
ماده ۵- اعلام نیازهای آموزشی به مدیریت و کوشش در جهت ارتقا سطح علمی و عملی با فراگیری آموزشهای لازم و...
ماده ۶- بازدید از سایتهای خبری ICT جهت به روز نگهداشتن اطلاعات فنی و اطلاع از تکنولوژیهای جدید جهانی و ارائه بازخوردهای لازم به مدیریت فناوری اطلاعات
ماده ۷- بازدید مستمر از وب سایت مدیریت فن آوری اطلاعات واحدهای زیر مجموعه به منظور اطلاع از آخرین اخبار ،بخشنامه ها و ... در حوزه فناوری اطلاعات و ارائه نظرات و پیشنهادهای سازنده جهت ارتقا سایت ها
وظایف در حوزه سخت افزار
ماده ۱ - نظارت بر روند خرید تجهیزات رایانه ای :
۱-۱ - دریافت یا تکمیل فرم درخواست خرید تجهیزات رایانه ای ( فرم شماره یک )
۲-۱ - بررسی کارشناسی علت نیاز خرید تجهیزات رایانه ای و تایید ، یا عدم تایید نیاز واحد درخواست کننده
۳-۱- تهیه لیست تجهیزات مناسب با نیاز(در صورت تایید نیاز) طبق مشخصات ارائه شده از سوی مدیریت فناوری اطلاعات وارتباطات (فرم شماره ۵)
۴-۱- تایید فاکتورها از نظر فنی و مطابقت با لیست تجهیزات و بررسی قیمت و اعلام نظر احتمالی در زمینه قیمت ها ( تایید قیمت بر عهده کارپرداز می باشد )
تبصره - واحد موظف پس از صدور ابلاغ از طرف مدیریت فناوری اطلاعات است مهر اسم و سمت ،جهت رابطین وکارشناسان ،تهیه نماید
ماده ۲ - کنترل فنی تجهیزات خریداری شده از نظر تطبیق با فاکتور های تایید شده ،به صورت زیر :
۱-۲ - بررسی فنی قطعات و گارانتی های ارائه شده و مطابقت با لیست تهیه شده وفاکتور تایید شده
۲-۲ - الصاق برچسب لیست قطعات داخلی رایانه ها همراه با مشخصات فنی و تاریخ شروع و خاتمه گارانتی قطعات بصورت مشخص بر روی رایانه های خریداری شده ( بهتر است توسط شرکت فروشنده انجام گیرد ) و ورود اطلاعات در نرم افزار ICTM
۳-۲ - الصاق برچسب کنترل فنی در پشت کیس
ماده ۳ - فرآیند تعمیرات :
۳-۱ - نصب سیستم عامل ها ونرم افزارهای جانبی ،آنتی ویروس و... بر روی رایانه های موجود در واحد
۲-۳ - تشخیص عیوب سخت افزاری سیستم ها و رفع عیب تجهیزات در حد آموزش های داده شده
۳-۳ - نظارت بر فرآیند ارسال تجهیزاتی که نیاز به تعمیر دارند ( مانند : چاپگر ) به شرکت های خصوصی وکنترل کیفیت تعمیر تجهیزات
تبصره - نظارت بر فعالیت شرکت های پیمانکار طرف قرارداد از طریق چک لیست های نظارتی و ورود اطلاعات مربوط به تعمیرات در نرم افزار ICTM صورت می گیرد
وظایف در حوزه شبکه
ماده ۱ - نگهداری صحیح از کلیه تجهیزات شبکه اعم از Active و Passive بر اساس استاندارد های فن آوری اطلاعات و ارتباطات
ماده ۲ - تهیه مستندات جامع شبکه LAN بر اساس استاندارد مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات ( مانند نقشه کابل کشی ها ،مشخصات سرور ،سوییچ ها و ... )
ماده ۳ - آگاهی کامل از کاربرد و نحوه عملکرد تجهیزات Active
ماده ۴ - آگاهی کامل از نحوه ارتباط مرکز تا ساختمان مرکزی و دسترسی به شبکه اینترانت و اینترنت
ماده ۵ - آگاهی کامل از نحوه عیب یابی درونی شبکه LAN و نحوه رفع مشکلات احتمالی
ماده ۶ - حفظ ، نگهداری ، پشتیبانی و عیب یابی از نقطه ابتدایی تا انتهایی شبکه LAN موجود
ماده ۷ - مطلع نمودن مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات از هرگونه تغییر ، تحول و نیازها
ماده ۸ - عیب یابی و رفع مشکل شبکهای کلیه سیستمهای کامپیوتری موجود در مرکز مربوطه ( IP وکارت شبکه و... )
ماده ۹ - آشنایی با سیستم عامل لینوکس و مفاهیم اولیه شبکه Network + ( اختصاصی کارشناسان )
ماده ۱۰ - مطلع بودن از انجام هرگونه عملیات عمرانی جدید و تلاش جهت حفظ و نگهداری تجهیزات شبکه و توسعه آن
وظایف در حوزه اینترنت
ماده ۱ - آشنایی با نحوه ساختن VPN و Dial-up و استفاده از امکانات اینترنت ( FTP۲,FTP۳ ، حجم دانلود ) و نرم افزارهای جانبی
ماده ۲ - شناسایی error های سیستم جهت اتصال به اینترنت
ماده ۳ - راهنمایی کاربران واحدها جهت گرفتن اشتراک اداری وتایید نیاز فرم درخواست ویا شخصی و یا اشتراک خطوط ADSL
( موارد فوق در سایت مرکز اینترنت توضیح داده شده است )
ماده ۴ - شناخت وآشنایی با میزان پهنای باند در دانشگاه و ارائه راه حل برای مشکلات این حوزه به کاربران واحد خود
وظایف در حوزه نرم افزار
ماده ۱ - پیگیری و ارائه راهکارهای مناسب جهت رفع مشکلات نرم افزاری و بهبود سیستم
ماده ۲ - مشاوره به واحد مربوطه جهت مکانیزه کردن فرایند ها
ماده ۳ - هماهنگی با مدیریت فناوری اطلاعات در خصوص عقد قراردادهای پشتیبانی نرم افزارها
ماده ۴ - همکاری در تهیه RFP (تهیه ، تنظیم و مستند سازی نیازها و انتظارات واحد از نرم افزار مورد تقاضا)
ماده ۵ - آشنایی فنی با نرم افزار ها و سخت افزارهای مربوطه ( مانند حضور وغیاب و دستگاه تایمکس ... )
ماده ۶ - آگاهی از کلیات (حیطه و نوع فعالیت های تحت پوشش) نرم افزارهای واحد مربوطه جهت پیگیری مناسب تر مسائل مربوطه
ماده ۷ - نظارت و پیگیری روند تهیه فایل پشتیبان (Backup data ) از نرم افزار ها بصورت دوره ای و آرشیو آنها
ماده ۸ - تایید اتمام کار پروژه ها و یا فاکتور های نرم افزاری
ماده ۹ - مطلع بودن از هر گونه تغییر و تحول نرم افزاری در واحد محل خدمت
ماده۱۰- پیگیری راه اندازی نرم افزارهای مورد نیاز واحد و ارائه راهکارها و مشاوره در پیاده سازی هرچه بهتر نرم افزار در واحدهای زیر مجموعه
ماده۱۱- تهیه مستندات مورد نیاز جهت ارزیابی کمیته فناوری اطلاعات و اتوماسیون اداری
وظایف در حوزه وب سایت
ماده ۱ - آشنایی با نرم افزار ICARUS و آدرس های وب سایت واحد
ماده ۲ - بررسی وب سایت های واحدهای مختلف واعلام نظرات به مدیریت فناوری اطلاعات جهت بهتر شدن کیفیت تمامی وب سایت های زیر مجموعه
ماده ۳ - آشنایی با استاندارد های طراحی وب سایت ( از طریق بازدید از سایتهای مختلف )
ماده ۴ - به روز نگه داشتن مطالب وب سایت ( اخبار و اطلاعیه و ... )
ماده ۵ - نظارت کارشناس IT برروی کار رابط وب سایت ( در صورت متفاوت بودن رابطان )
ماده ۶ - نظارت مستقیم بر روی وب سایت واحد خود ،انتقال مشکلات وپیگیری آنها
وظایف در حوزه HIS
ماده ۱ - نظارت بر آموزش های ارائه شده از طرف شرکت پیمانکار وگزارش اشکالهای احتمالی به کارشناس مسوول آموزش نرم افزار
ماده ۲ - همکاری با مدیریت بیمارستان جهت بهتر شدن شرایط کاربری نرم افزار
ماده ۳ - نظارت بر فعالیت های شرکت پیمانکار در زمان سرویس های دوره ای و تحویل گرفتن قطعات داغی ( قطعه تعویض شده ) و تایید یا عدم تایید صورت وضعیت های ارائه شده از سوی شرکت
ماده ۴ - نظارت بر تهیه گزارش های HIS توسط سوپروایزرها و ارسال آنها بصورت فصلی
ماده ۵- هماهنگی و همکاری با سوپروایزر HIS جهت رفع مشکلات موجود در سیستم
ماده ۶- پیگیری آماده سازی زیرساخت HIS جهت راه اندازی نرم افزار HIS و اعلام نیازهای سخت افزاری و زیر ساختی HIS به مدیریت واحد
وظایف در حوزه اتوماسیون اداری
ماده ۱ - آگاهی کامل از تنظیمات نرم افزار اتوماسیون اداری
ماده ۲ - آشنایی کاربردی با سیستم اتوماسیون اداری جهت آموزش نرم افزار و رفع اشکال کاربران شاغل در آن واحد
ماده ۳ - اطلاع رسانی از وضعیت سیستم اتومسیون اداری و کاربران ( فعال - تغییر سمت و ....) در آن مرکز
ماده ۴- پیگیری راه اندازی دبیرخانه و بایگانی مکانیزه و نظارت بر روند صحیح ارجاع نامه به گیرنده
وظایف در حوزه مخابرات
ماده۱ - آشنایی با نرم افزار مرکز تلفن و نحوه ارتباط سیستم رایانه با مرکز تلفن ( مراکز تلفن دارای رایانه )
ماده ۲ - تهیة نرم افزار مرکز تلفن بصورت Backup ( از طریق مخابرات دانشگاه ) جهت استفاده در مواقع ضروری ( جهت مراکز تلفن دارای رایانه )
ماده ۳ - تهیه کیس رزرو برای مرکز تلفن و جایگزینی در مواقع ضروری ( جهت مراکز تلفن دارای رایانه )
ماده ۴ - آشنایی با عملکرد کلید های کنسول مرکز تلفن ( مراکز فاقد رایانه )
ماده ۵ - آموزش دستگاه مبدل IP ( VoIP ) جهت آشنایی با قابلیتهای دستگاه و تسلط کافی بر نحوة عملکرد صحیح دستگاه و عیب یابی آن
ماده ۶ - نظارت روزانه بر عملکرد صحیح دستگاه VoIP و رفع عیوب احتمالی
ماده ۷ - نظارت بر صحت عملکرد UPS و باطریهای مرکز تلفن
ماده ۸ - تهیه دفترچه تلفن از کلیه خطوط داخلی و مستقیم موجود ، به روزرسانی آن و اطلاع رسانی به تمام واحدهای ذیربط و مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات