صفحه اصلی

08 اردیبهشت 1403

منشور حقوق بیمار

محور اول : دریافت مطلوب خدمات سلامت، حق بیمار است .

ارائه خدمات سلامت باید :

- شایسته شأن و منزلت انسان و با احترام به ارزش ها، اعتقادات و فارغ از هرگونه تبعیض از جمله : قومی،فرهنگی،مذهبی،نوع بیماری و جنسیتی باشد .

- در سریع ترین زمان ممکن و با احترام به وقت بیمار باشد .

- در مراقبتهای ضروری و فوری(اورژانسی)ارائه خدمات بدون توجه به تامین هزینه آن صورت گیرد .در موارد غیرفوری براساس ضوابط تعیین شده باشد .

- در مراقبتهای ضروری و فوری(اورژانسی)در صورتی که ارائه خدمات مناسب ممکن نباشد، لازم است پس از ارائه خدمات ضروری و توضیحات لازم ، زمینه انتقال بیمار به واحد مجهز فراهم گردد و ...

محور دوم : اطلاعات باید به نحو مطلوب و به میزان کافی در اختیار بیمار قرار گیرد .

محتوای اطلاعات باید شامل :

- ارائه آموزشهای ضروری برای استمرار درمان

- اطلاعات باید در زمان مناسب و متناسب با شرایط بیمار از جمله اضطراب ، درد و ویژگی های فردی وی از جمله زبان،تحصیلات و...در اختیار وی قرار گیرد .

- بیمار می تواند به کلیه اطلاعات ثبت شده در پرونده بالینی خود دسترسی داشته، تصویر آن را دریافت نموده و تصحیح اشتباهات مندرج در آن را درخواست نماید .

- ضوابط و هزینه های قابل پیش بینی اعم از خدمات درمانی و غیردرمانی و وابط بیمه و معرفی سیستم های حمایتی در زمان پذیرش ...

محور سوم : حق انتخاب و تصمیم گیری آزادانه بیمار در دریافت خدمات سلامت باید محترم شمرده شود .

محدوده انتخاب و شرایط تصمیم گیری درباره موارد ذیل می باشد :

- انتخاب پزشک معالج و مراکز ارائه کننده خدمات سلامت در چارچوب ضوابط

- انتخاب و نظرخواهی از پزشک دوم به عنوان مشاور

- پس از ارائه اطلاعات زمان لازم و کافی به بیمار جهت تصمیم گیری و انتخاب داده شود و ...

محور چهارم : ارائه خدمات سلامت باید مبتنی بر احترام به حریم خصوصی بیمار و رعایت اصل رازداری باشد .

- رعایت اصل رازداری راجع به کلیه اطلاعات مربوط به بیمار الزامی است مگر در مواردی که قانون آن را استثناء کرده باشد .

- در کلیه مراحل مراقبت اعم از تشخیصی و درمانی باید به حریم خصوصی بیمار احترام گذاشته شود و کلیه امکانات لازم جهت تضمین حریم خصوصی فراهم گردد .

- فقط بیمار، گروه درمانی، افراد مجاز از طرف بیمار و افرادی که به حکم قانون مجاز تلقی می شوند می توانند به اطلاعات پرونده بیمار دسترسی داشته باشند .

- بیمار حق دارد در کلیه مراحل تشخیصی از جمله معاینات ، فرد معتمد خود را همراه داشته باشد و ...

محور پنجم : دسترسی به نظام کارآمد رسیدگی به شکایات حق بیمار است .

- هر بیمار حق دارد در صورت ادعای نقض حقوق خود که موضوع این منشور است، بدون اختلال در کیفیت دریافت خدمات سلامت به مقامات ذی صلاح شکایت نماید .

- بیماران حق دارند از نحوه رسیدگی و نتایج شکایات خود آگاه شوند .

- خسارت ناشی از خطای ارائه کنندگان خدمات سلامت باید پس از رسیدگی و اثبات ، مطابق مقررات در کوتاه ترین زمان ممکن جبران گردد و ...