نیروهای انسانی: پرستار، کاردان و کارشناس اتاق عمل، کاردان و کارشناس هوشبری و نیروی خدماتی
نحوه پذیرش بیماران:
پذیرش بیماران در اتاق عمل به سه صورت زیر انجام می شود:
۱- پذیرش روتین بر اساس لیست
۲- پذیرش اورژانس
۳- پذیرش سرپایی
پذیرش روتین بیماران: پذیرش عادی بیماران باید بر مبنای لیست عمل و تایید مسئول اتاق عمل بر اساس برنامه از قبل پیش بینی شده جراحان و امکانات مورد نیاز انجام می شود.
پذیرش بیماران اورژانس خارج از نوبت و در اسرع وقت انجام می شود. در تمام شیفت ها اتاقی تحت عنوان اتاق اورژانس به همراه پرسنل مورد نیاز اختصاص داده شده است.
پدیرش بیماران سرپایی بر اساس دستور پزشک که با مستندات نسخه بیمار مندرج در دفترچه بیمار یا برگ سر نسخه بیمارستان می باشد، انجام می گیرد.
آموزش های مورد نیاز بیماران و قوانین بخش:
· بیمار توسط فرد مسئول مشخص شده از پرستار بخش تحویل می گیرد.
· بیمار حتما لباس اتاق عمل بپوشد
· پرسنل تحویل گیرنده بیمار باید خود را به بیمار معرفی کند.
· مشخصات بیمار با پرونده، دستبند بیمار و شیفت اتاق عمل تطبیق داده می شود.
· سوابق اعمال جراحی و بیماری های زمینه ای، حساسیت دارویی و سایر موارد مربوط به فرم ارزیابی اولیه اتاق عمل بررسی و کامل می شود.
· فرم رضایت نامه عمل جراحی و برائت نامه آگاهانه بیمار و همراه قانونی از نظر محتوا بررسی می شود.
· محل عمل جراحی و سمت مورد عمل با پرونده بیمار، دستبند بیمار و .... چک می شود.
· بیمار باید NP باشد.
· آموزش های پس از عمل(تمرینات تنفسی، حرکت و...) در صورت لزوم به بیمار آموزش داده می شود.